Risgrøt uten melk har vi ofte på lørdager. Det er selvsagt også et must på julaften!

Melkefri risengrynsgrøt kan lages med alle slags alternativer til melk og du kan gjerne blande ulike alternativer. Risdrikk gir kanskje den mest nøytrale smaken og den fargen som ligner mest på tradisjonell risgrøt. Men vi synes også det er veldig godt å bruke havredrikk og/eller soyadrikk. Kokosmelk ikke er særlig populært i risgrøt hos oss, men vi vet det er mange som liker det også, gjerne i kombinasjon med risdrikk. Siden folk har så forskjellig smak, må du nesten bare prøve deg fram til hva du og dine liker best.

Dersom du bruker havredrikk, soyadrikk, mandeldrikk eller kokosmelk som alternativ til kumelk, kan du lage grøten på samme måte som med kumelk. Da er det bare å følge oppskriften på pakken.

Risdrikk har derimot en tynnere konsistens enn de andre melkeerstatningene. Derfor blir grøten litt suppete om du ikke justerer forholdet mellom ris og risdrikk. Trikset, som vi har lært av Kristin koker, er å droppe vannet fra oppskriften på pakken og koke opp risen direkte med en del av den mengden risdrikk som skal erstatte kumelk. 

For flere detaljer se oppskriften på risgrøt uten melk nedenfor.

VanskelighetsgradEnkel

Risengrynsgrøt uten melk er perfekt på lørdager, synes vi. Og selvsagt til jul! Her er våre tips til hvordan du lager melkefri risgrøt.

Grøten kan lages med det alternativet til kumelk som du liker og tåler. Om du velger havredrikk er det en god måte å få i seg jod påBåde Gryr og Oatly har havredrikk som inneholder jod, som er et av næringsstoffene det er viktig å få i seg nok av når man kutter melk.

NB! Merk at du ikke må gi risdrikk til barn under seks år! Den kan nemlig inneholde skadelige nivåer av det kreftfremkallende stoffet organisk arsen.

Del

Risengrynsgrøt uten melk servert med kanel, sukker, rosiner og melkefri margarin

Antall4 porsjoner
Tidsbruk (ca)1 time

 2 dl Geisha grøtris
 4 dl vann(dropp vannet hvis du bruker risdrikk som melkealternativ)
 10 dl alternativ til melk(for eksempel havredrikk)
 0,25 ts salt

1

Risengrynsgrøt uten melk lages på to ulike måter, avhengig av hvilken melkeerstatning du bruker. Med en erstatning som er basert på havre, soya, mandel, kokos eller en blanding av disse, lager du grøten som det står på grøtrispakken: først koker du opp vann og grøtris og deretter tilsetter du melkeerstatningen i stedet for melk.

2

Risdrikk har derimot tynnere konsistens, så dersom du bruker den til å erstatte kumelken trenger du mindre væske totalt sett. I stedet for å koke opp grøtrisen med 4 dl vann og så tilsette 10 dl melkeerstatning, dropper du vannet og koker opp grøtrisen med 4 dl av de totalt 10 dl risdrikk og så tilsetter du de resterende 6 dl risdrikk.

3

La grøten småkoke under lokk til den tykner, i ca 45 minutter. Smak til med salt og eventuelt litt sukker til slutt. Husk at de forskjellige melkeerstatningene har ulikt søtningsnivå, så du må tilpasse det til hver enkelt.

4

Server den melkefrie risengrynsgrøten med sukker, kanel, rosiner og melkefri margarin. Vi liker godt den melkefrie margarinen Eldorado smøremyk. Nyt!

Ingredienser

 2 dl Geisha grøtris
 4 dl vann(dropp vannet hvis du bruker risdrikk som melkealternativ)
 10 dl alternativ til melk(for eksempel havredrikk)
 0,25 ts salt

Fremgangsmåte

1

Risengrynsgrøt uten melk lages på to ulike måter, avhengig av hvilken melkeerstatning du bruker. Med en erstatning som er basert på havre, soya, mandel, kokos eller en blanding av disse, lager du grøten som det står på grøtrispakken: først koker du opp vann og grøtris og deretter tilsetter du melkeerstatningen i stedet for melk.

2

Risdrikk har derimot tynnere konsistens, så dersom du bruker den til å erstatte kumelken trenger du mindre væske totalt sett. I stedet for å koke opp grøtrisen med 4 dl vann og så tilsette 10 dl melkeerstatning, dropper du vannet og koker opp grøtrisen med 4 dl av de totalt 10 dl risdrikk og så tilsetter du de resterende 6 dl risdrikk.

3

La grøten småkoke under lokk til den tykner, i ca 45 minutter. Smak til med salt og eventuelt litt sukker til slutt. Husk at de forskjellige melkeerstatningene har ulikt søtningsnivå, så du må tilpasse det til hver enkelt.

4

Server den melkefrie risengrynsgrøten med sukker, kanel, rosiner og melkefri margarin. Vi liker godt den melkefrie margarinen Eldorado smøremyk. Nyt!

Risengrynsgrøt uten melk