Melkefri vaffelrøre kan lages med ulike melkeerstatninger. Vi har testet fem varianter og synes alle ble veldig gode – bortsett fra en. Her kommer testen vår med konklusjonen fra smakspanelet!

Fem varianter av melkefri vaffelrøre

Vi tok utgangspunkt i oppskriften fra Det søte liv: “Vafler uten melk”, der melk og melkeprodukter var erstattet med vann. Så laget vi fem varianter av vaffelrøren med de ulike alternativene: vann, rismelk, havremelk, soyamelk og mandelmelk. Oppskriften vi brukte finner du nederst i denne saken. 

Melkefri vaffelrøre med ulike melkeerstatninger
Vaffelrøre uten melk laget med fem ulike melkeerstatninger: Oatly havredrikk, Alpro Rice Original, vann, Alpro Soya original og Alpro Almond Original.

Vi brukte samme mengde hvetemel i alle variantene, men justerte med litt mer væske i de tilfellene der røren ble veldig tjukk. Det var spesielt nødvendig i versjonen med havremelk. Versjonen med vann ble litt i tynneste laget, mens den med rismelk ble akkurat passe. 

Konsistens og bindeevne

Alle vaffelrørene var lette å steke vafler av når vi smurte jernet ofte med litt margarin. Vaflene med vann i ble lysest på farge, mens den med rismelk ble mørkest på farge og også sprøest ved samme steketid. Vi tror det har med sukkermengden å gjøre, rismelken inneholder nemlig litt mer sukker enn de andre alternativene. Vaflene med havremelk ble ekstra myke.

Vafler uten melk med ulike melkeerstatninger
Vaffelhjerter uten melk laget med ulike melkeerstatninger, fra det mørkeste og med klokka: rismelk, havremelk, soyamelk, mandelmelk og tilslutt vann som det lyseste hjertet.

Vaflene med soyamelk og mandelmelk hang aller best sammen, men det var ikke vesentlig forskjell på bindeevnen. Denne oppskriften inneholder nokså mye egg sammenlignet med væske, og egg er jo også et bindemiddel. Vi har tidligere erfart at bindeevnen ble merkbart bedre ved å bruke soyamelk sammenlignet med rismelk. Da brukte vi nok en oppskrift med mindre egg i forhold til væske.

Smakstesten

Smakspanelet bestod av to voksne og en tenåring. Det var stor enighet i panelet om at versjonen med vann som erstatning til kumelk kom aller dårligst ut. Disse vaflene ble overraskende smakløse sammenlignet med de fire andre. En enstemmig ener!

De andre vaffelrøre-variantene ble alle veldig gode. Her var det små forskjeller i smakspanelet. Tenåringen ga en sekser til variantene med soyamelk og havremelk. Hun syntes den med soyamelk hadde mest smak og at den med havremelk var litt bløt på konsistens, men at begge disse var veldig gode. Vaffelrøren med rismelk fikk en femmer, mens den med mandelmelk fikk en treer. 

Mannen ga en sekser til versjonen med rismelk, en femmer til de med havre- og soyamelk og også en treer til den med mandelmelk. Kona i huset likte aller best variantene med rismelk og havremelk og gav dem en sekser, mens varianten med mandelmelk fikk en femmer og den med soyamelk en firer.

Konklusjonen

Sammenlagt ble det en sekser til rismelk og havremelk, en femmer til soyamelk og en firer til mandelmelk som erstatning i melkefri vaffelrøre. Men vi syntes at alle disse fire ble gode på smak og mye bedre enn varianten som kun inneholdt vann.

Vi anbefaler at du bruker det alternativet til kumelk som du har i huset, og som du tåler og liker. Bruk oppskriften som vi har beskrevet nedenfor, den inneholder passe med egg til at vaffelrøren henger godt sammen uavhengig av hvilket melkealternativ du bruker. 

Har du bare vann, kan du selvfølgelig lage vafler med det også, men da vil det nok være en fordel å tilsette litt ekstra vaniljesukker og kardemomme for mer smak.

Vi testet ikke med kokosmelk, siden ikke alle liker kokossmak i dette huset, men det passer helt sikkert like godt i vaflene som de andre melkeerstatningene. Du må også gjerne erstatte noe av væsken med et melkefritt alternativ til rømme og yoghurt, som Oatly iMat fraiche eller en av Alpro sine yoghurt-erstatninger.

Den viktigste konklusjonen vår er: lag vafler og kos deg!

VanskelighetsgradEnkel

Vafler uten melk blir kjempegode når du lager dem med en melkeerstatning basert på havre, ris, soya eller mandler. Overrask noen med melkefrie vafler!

Del

Vafler uten melk som ligger på et fat med syltetøy og melkefri rømme

Tidsbruk (ca)40 minutter

 3 egg
 3 ss sukker
 4 dl erstatning til melk (juster eventuelt på mengden til røren er passe tykk)(havremelk, rismelk eller det du har/tåler/liker best)
 100 g melkefri margarin(for eksempel blå Melange uten melk, salt og soya)
 1 ts bakepulver
 1 ts vaniljesukker
 0,50 ts kardemomme
 270 g hvetemel
 1 klype salt(hvis du bruker margarin uten salt)

1

Vafler uten melk er veldig enkle å lage. Slik gjør du:
Smelt den melkefrie margarinen. Ha egg og sukker i en bolle og visp sammen. Rør inn melkeerstatningen og den smeltede margarinen. Hvis margarinen er uten salt, tilsetter du en klype salt også.

2

Ha i de tørre ingrediensene og visp røren godt sammen, helst med en kjøkkenmaskin eller håndmikser. La så røren stå og svelle en stund.

3

Stek vaflene i vaffeljern på middels til høy varme. Smør litt margarin i jernet mellom hver vaffelplate.

4

Server gjerne melkefrie vafler med syltetøy og litt melkefri rømmeerstatning!

Vafler uten melk som ligger på et fat med syltetøy og melkefri rømme

5

TIPS: Vaflene er best når du spiser dem nylagde. Vaffelrøren kan stå seg i flere dager i kjøleskapet. Dersom du har vaffelrester, kan du fryse dem eller pakke dem inn og oppbevare dem i kjøleskapet. Varm dem litt i mikroen før du skal spise restevaflene. Da blir de myke og gode igjen.

Kategori, Stikkord,

Ingredienser

 3 egg
 3 ss sukker
 4 dl erstatning til melk (juster eventuelt på mengden til røren er passe tykk)(havremelk, rismelk eller det du har/tåler/liker best)
 100 g melkefri margarin(for eksempel blå Melange uten melk, salt og soya)
 1 ts bakepulver
 1 ts vaniljesukker
 0,50 ts kardemomme
 270 g hvetemel
 1 klype salt(hvis du bruker margarin uten salt)

Fremgangsmåte

1

Vafler uten melk er veldig enkle å lage. Slik gjør du:
Smelt den melkefrie margarinen. Ha egg og sukker i en bolle og visp sammen. Rør inn melkeerstatningen og den smeltede margarinen. Hvis margarinen er uten salt, tilsetter du en klype salt også.

2

Ha i de tørre ingrediensene og visp røren godt sammen, helst med en kjøkkenmaskin eller håndmikser. La så røren stå og svelle en stund.

3

Stek vaflene i vaffeljern på middels til høy varme. Smør litt margarin i jernet mellom hver vaffelplate.

4

Server gjerne melkefrie vafler med syltetøy og litt melkefri rømmeerstatning!

Vafler uten melk som ligger på et fat med syltetøy og melkefri rømme

5

TIPS: Vaflene er best når du spiser dem nylagde. Vaffelrøren kan stå seg i flere dager i kjøleskapet. Dersom du har vaffelrester, kan du fryse dem eller pakke dem inn og oppbevare dem i kjøleskapet. Varm dem litt i mikroen før du skal spise restevaflene. Da blir de myke og gode igjen.

Vafler uten melk