Vi lager ofte melkefri risgrøt på lørdager. Risengrynsgrøt er noe vi voksne har vokst opp med og synes hører med. Risgrøt uten melk er også en god måte å få i seg jod på, så lenge du bruker havredrikk som alternativ til kumelk.

Men den kan fint lages med alle slags alternativer til melk og du kan gjerne blande ulike alternativer. Her i huset er alle melkeerstatninger populære bortsett fra kokosmelk, men det er mange som liker det også. Du må bare prøve deg fram til hva du og dine liker best!

Dersom du bruker havredrikk, soyadrikk, mandeldrikk eller kokosmelk som alternativ til kumelk, kan du lage grøten på samme måte som med kumelk. Da er det bare å følge oppskriften på pakken.

Risdrikk har derimot en tynnere konsistens enn de andre melkeerstatningene. Derfor blir grøten litt suppete om du ikke justerer forholdet mellom ris og risdrikk. Trikset, som vi har lært av Kristin koker, er å droppe vannet fra oppskriften på pakken. Med mindre væske i forhold til grøtris blir grøten veldig god med risdrikk som melkealternativ.

Oppskriften på melkefri risgrøt finner du nedenfor.

Risengrynsgrøt uten melk kan du lage med det melkealternativet du liker og tåler. Dette må du passe på når du skal lage melkefri risgrøt.

Vi bruker gjerne havredrikk som alternativ til kumelk når vi lager risengrynsgrøt uten melk. Både Gryr og Oatly har havredrikk som inneholder jod, som er et av næringsstoffene det er viktig å få i seg nok av når man kutter melk.

NB! Merk at du ikke bør gi risdrikk til barn under seks år! Den kan nemlig inneholde skadelige nivåer av det kreftfremkallende stoffet organisk arsen.

Del

Risengrynsgrøt uten melk servert med kanel, sukker, rosiner og melkefri margarin

Antall4 porsjoner

 2 dl Geisha grøtris
 4 dl vann(dropp vannet hvis du bruker risdrikk som melkealternativ)
 10 dl alternativ til melk(for eksempel havredrikk)
 0,25 ts salt

1

Risengrynsgrøt uten melk lager du som det står på pakken, med å først koke opp vann og ris. Unntaket er om du skal lage den med risdrikk. Da dropper du vannet og koker opp risen med risdrikk i stedet. Bruk ca halvparten av den totale mengden melkeerstatning til dette.

2

Når vannet er kokt inn, tilsetter du melkeerstatningen. Du kan bruke en erstatning basert på havre, soya, mandel, kokos eller en blanding av flere, avhengig av smak og hva som tåles. Ved risdrikk tilsetter du resten av mengden du skal ha i.

3

La så grøten småkoke under lokk til den tykner, i ca 45 minutter. Smak til med salt og eventuelt litt sukker til slutt. Husk at de forskjellige melkeerstatningene har ulikt søtningsnivå, så du må tilpasse det til hver enkelt.

4

Server risengrynsgrøten med sukker, kanel, rosiner og melkefri margarin. Vi liker godt Eldorado smøremyk. Ha en god lørdag!

Ingredienser

 2 dl Geisha grøtris
 4 dl vann(dropp vannet hvis du bruker risdrikk som melkealternativ)
 10 dl alternativ til melk(for eksempel havredrikk)
 0,25 ts salt

Fremgangsmåte

1

Risengrynsgrøt uten melk lager du som det står på pakken, med å først koke opp vann og ris. Unntaket er om du skal lage den med risdrikk. Da dropper du vannet og koker opp risen med risdrikk i stedet. Bruk ca halvparten av den totale mengden melkeerstatning til dette.

2

Når vannet er kokt inn, tilsetter du melkeerstatningen. Du kan bruke en erstatning basert på havre, soya, mandel, kokos eller en blanding av flere, avhengig av smak og hva som tåles. Ved risdrikk tilsetter du resten av mengden du skal ha i.

3

La så grøten småkoke under lokk til den tykner, i ca 45 minutter. Smak til med salt og eventuelt litt sukker til slutt. Husk at de forskjellige melkeerstatningene har ulikt søtningsnivå, så du må tilpasse det til hver enkelt.

4

Server risengrynsgrøten med sukker, kanel, rosiner og melkefri margarin. Vi liker godt Eldorado smøremyk. Ha en god lørdag!

Risengrynsgrøt uten melk