For bare et par år siden fantes det ikke «melkefri melk» med jod i. Men nå finnes det flere melkeerstatninger som er tilsatt jod. Dermed er det enklere å få i seg nok jod gjennom kosten selv om du ikke får i deg kumelk eller andre meieriprodukter.

Jod er nemlig et av næringsstoffene som kroppen trenger og som mange får for lite av. Kumelk (og meieriprodukter) og hvit fisk er i dag de viktigste kildene til jod. Hvis du ikke drikker kumelk og heller ikke spiser mye hvit fisk, risikerer du å få i deg for lite.

For gravide og ammende er det spesielt viktig å få i seg nok jod, ettersom fosteret og små barn trenger jod for å utvikle nervecellene og hjernen.

Anbefalt daglig inntak av jod

Myndighetenes anbefalinger av hvor mye jod du bør få i deg hver dag avhenger av alder:

  • 6-11 mnd: 50 mikrogram
  • 12-23 mnd: 70 mikrogram
  • 2-5 år: 90 mikrogram
  • 6-9 år: 120 mikrogram
  • Over 10 år: 150 mikrogram
  • Gravide: 175 mikrogram
  • Ammende: 200 mikrogram

For en person over 10 år er det nedre grensen for hvor mye jod du trenger 70 mikrogram jod/dag. Det finnes også øvre grenser for jod. Du kan lese mer her: Fakta om jod (FHI).

Alternativer til melk med jod i

Heldigvis finnes det nå flere erstatninger for kumelk som inneholder jod. Kartongene med Gryr og Oatly havredrikker som du ser på bildet inneholder alle jod.

melkefri melk med jod i
Disse havredrikkene inneholder jod.

Oatly sin havredrikk inneholder til og med mer jod enn kumelk:

  • 1 dl Tine/Q lettmelk: 16 mikrogram
  • 1 d Gryr havredrikk (naturell og fyldig naturell): 16 mikrogram
  • 1 dl Oatly havredrikk (vanlig, iKaffe og havredrikk): 22,5 mikrogram

Vet du om flere melkealternativer som inneholder jod, så send oss en melding!

Jod fra kosten

Vi bruker ofte Oatly havredrikk i matlagingen og synes også denne er veldig god å ha på havregrynene om morgenen og i risengrynsgrøt. Med circa 2 dl Oatly havredrikk hver morgen får vi i oss 45 mikrogram jod, som dekker nesten en tredjedel av det anbefalte daglige jodinntaket hos voksne.

I tillegg til havredrikk og hvit fisk som torsk, inneholder annen sjømat og egg også jod. Saltet i Norge inneholder derimot ikke nok jod til at det har betydning.

Merk at ikke alle tåler (eller liker) havredrikk. En ernæringsfysiolog vil gi deg de beste rådene til hvordan du får i deg nok av alle næringsstoffene kroppen trenger.

Kosttilskudd kan være nødvendig

Dersom du eller barnet ditt får for lite jod gjennom kosten, kan være nødvendig å ta ekstra tilskudd. Kvinner som planlegger å bli gravide og som har et lavt inntak av meieriprodukter anbefales særlig å ta kostilskudd med jod.

Kilde: Helsedirektoratet